Nu lämnar vi Landet Ingenstans

En veckas äventyr bland pirater, sjörövare, älvor och krokodiler är över och det var ett gäng trötta men nöjda scouter som packade ihop sina lägerplatser för att resa hemåt igen. Under veckan har de drygt 700 deltagarna på förbundslägret Landet Ingenstans fått lösa kluriga uppgifter hos vilda pojkarna och sjörövarna på skeppet Jolly Roger, paddla i Sjöjungfruviken och skapa i Älvbyn. Lägret har även bjudit på lägerbål, klättring, kanotbrännboll och nya bekantskaper från hela landet!

Det här lägret hade inte varit möjligt utan ideellt engagemang från lägerkommittén, funktionärerna och kårerna som har tagit hand om allt från logistik, teknik och byggen till sjukstuga, lägersång, aktiviteter och mat. Det är bara tillsammans som vi kan skapa ett oförglömligt läger som detta!

Utmärkelser

Under lägerveckan har NSF tagit tillfälle att uppmärksamma särskilda insatser i inom scouting. Detta genom att dela Gustav Adolfs-märket till Karin Wester, lägerchef på Landet Ingenstans och tidigare förbundsordförande i NSF. GA-märket tilldelas aktiv ledare för synnerligen förtjänstfulla insatser för Scouterna.

Foto: Caroline Spångberg
Förbundsordförande Anders Ödman delar ut Gustav Adolfs-märket till Karin Wester.
Foto: Caroline Spångberg

Karin har utöver sitt starka lokala engagemang tagit sig an uppgiften att vara med i NSF:s förbundsstyrelse från 2015. En period med många utmaningar inom förbundet som hon tagit sig an med stor entusiasm. En viktig komponent är hennes starka koppling till den nykterhetsrörelse som NSF är en del av. Här har hon tagit initiativ till en nyorientering och väckt tidiga frågor kring hur framtiden för bl a nykter scouting kan se ut.

När hon 2017 axlar ansvaret som förbundsordförande blir detta än mer tydligt. Det finns gott om frågor att ta i som blir synliga först när man tar rollen som ordförande. Inte minst att leda en organisation med anställd personal. Efter omvalet 2019 dröjer det inte länge innan pandemin slår till med full kraft och gör just ett styrelsearbete extra besvärligt. Trots detta håller Karin kvar kraft att dra igång ett drömprojekt – ett förbundsläger med Peter Pan tema. Nu ser vi all fram emot sommaren och lägret ”Landet Ingenstans.”

Under lägret fick Landet Ingenstans besök av Viktor Lundqvist och Göran Hägerdal från Scouterna, som läste motiveringen när Bodil Hansen delade ut Silvervargen till Birgitta Persson. Silvervargen är den högsta utmärkelsen inom svensk scoutrörelse och delas ut till aktiv ledare på nationell nivå för utomordentligt förtjänstfullt arbete för scoutrörelsens bästa.

Motiveringen löd:

”Birgitta, du har bland annat haft ett långt engagemang med program och utbildning både inom Nykterhetsrörelsens Scoutförbund och i Svenska Scoutrådet. Du har projektlett förbundsläger, du har varit förbundsordförande i en väldigt kritisk tid och nu är du också ordförande för stiftelsen Ransbergs Herrgård i ännu en kritisk tid. Du har alltid haft en sällsynt blick för att engagera och stötta de som jobbar med dig, med inställningen ”det går inte ensam”. Parallellt har du också varit engagerad i Utby Scoutkår som avdelningsledare och ditt engagemang har, både nationellt och lokalt, präglats av kreativitet och att du söker dig till de uppdrag och roller som är viktiga ur ett större perspektiv – viktiga för rörelsen. Därför, för ditt engagemang, tilldelas du Silvervargen.”

Du kan läsa mer om Scouternas utmärkelser här.