Sök jobbet som Biträdande generalsekreterare (vik) i NSF!

Nykterhetsrörelsens Scoutförbund erbjuder gemenskap, äventyr och utmaningar i stort och smått. Genom drogfria förebilder och scouting förändrar vi världen. Tillsammans jobbar vi med att stärka barn och unga i en verksamhet där äventyr, ledarskap och nykterhet står i fokus. Till Nykterhetsrörelsens Scoutförbund är alla välkomna. Vi står för ett öppet och demokratiskt samhälle där unga är med och bestämmer. För vi är övertygade om att vi tillsammans kan skapa en bättre värld där alla får plats att bli den bästa versionen av sig själv.

Organisationens nätverk är stora då vi samverkar med hela den svenska scout- och nykterhetsrörelsen. Vi har tio medarbetare varav fem är placerade på vårt kansli i Stockholm som vi delar med Ungdomens Nykterhetsförbund och Junis.

Beskrivning

Vi söker dig som vill vara med och leda och utveckla organisationens personalstyrka när vår nuvarande medarbetare går på föräldraledighet. Du drivs av att utveckla medarbetare och få dem att växa och gillar ett omväxlande uppdrag. Den biträdande generalsekreteraren arbetar utifrån tre huvudområden, vilka är:

1. Arbetsledning av organisationens verksamhetsutvecklare
  2. Projektansvar
  3. Bidragsansökningar

Under kommande period står vi inför två utmaningar. Dels att öka vårt medlemsantal och dels att bredda våra intäktskällor, främst genom externa bidrag. Till din hjälp har du fem engagerade verksamhetsutvecklare som du arbetsleder. Verksamhetsutvecklarna är placerade på olika orter runt om i landet och har som fokus att arbeta med våra scoutkårer och distrikt. De arbetar med start av ny verksamhet, rekrytering av ledare och scouter samt med organisationsutveckling och coaching av befintlig verksamhet. Fokus är att det ska vara enkelt att driva och starta verksamhet som ledare hos oss.

I tjänsten ingår projektledning av ett antal konferenser för personal och förtroendevalda. Den biträdande generalsekreteraren ansvarar också för att koordinera och driva förbundets arbete med bidragsansökningar för extern finansiering (ej statsbidrag), ett arbete som prioriteras extra under perioden.

Arbetsuppgifter

ARBETSLEDNING

• Arbetsledning inkl. arbetsmiljöansvar för förbundets verksamhetsutvecklare
  • Ansvar för rekrytering och introduktion samt avveckling av personal
  • Tillsammans med generalsekreteraren ansvara för det fackliga samrådsarbetet

PROJEKTANSVAR

• Arbeta strategiskt med utvecklingen av NSF:s stöd till scoutkårer, medlemmar och distrikt med målet att öka antalet medlemmar i förbundet
  • Ansvara för och planera personalsamlingar för den egna personalen, men även gemensamma personalsamlingar med såväl IOGT-NTO-rörelsen som med Scouterna
  • Tillsammans med administratören avveckla de kårer som inte har verksamhet
  • Ansvara och planera ett arrangemang med fokus på kompetensutveckling för förtroendevalda under hösten 2020
  • Söka kunskap och erfarenhet från relevanta nationella och internationella organisationer inom området medlemsutveckling

BIDRAGSANSÖKNINGAR

• Undersöka möjligheter och göra ansökningar för att få in bidrag till förbundets verksamhet

Kvalifikationer

KRAV

• Erfarenhet från arbetsledning, med referenser
  • Förmåga att se och lyfta dina medarbetare
  • Ett förtroendeingivande ledarskap med förmåga till innovativt tänkande
  • Utbildning och/eller erfarenhet av projektledning
  • Erfarenheter som har gett förståelse för det ideella engagemangets drivkrafter och förutsättningar
  • God samarbetsförmåga
  • Erfarenhet av extern finansiering genom t.ex. bidragsansökningar

MERITERANDE

• Eftergymnasial utbildning inom beteende- eller organisationsvetenskap eller annan utbildning med fokus på personalledning och organisationsutveckling alternativt motsvarande lämplig erfarenhet
  • Kunskap om det svenska föreningslivets organisering

Villkor

Varaktighet: visstidsanställning under föräldraledighet till och med 2020-12-31 med möjlighet till förlängning

Arbetstid: heltid, fri förläggning av arbetstid. Arbete på kvällar och helger förekommer.

Sök jobbet här!