Bunge Jump 16

Jul
23
09:00 - 17:00
Jul
24
09:00 - 17:00
Jul
25
09:00 - 17:00
Jul
26
09:00 - 17:00
Jul
27
09:00 - 17:00
Jul
28
09:00 - 17:00
Jul
29
09:00 - 17:00
Jul
30
09:00 - 17:00
Jul
23
-
Jul
30
Visa detaljer
Plats: Bunge, Gotland
Arrangör: Nykterhetsrörelsens Scoutförbund
Kostnad: 1400 kr
Kontaktperson: Per Friman
E-post: per.friman@nsf.scout.se
Sista anmälningsdatum: 2016-07-01

Logotyp i form av Gotlands konturer. Texten Bunge Jump 16 samt ett får och gotlands flagga finns i mitten av ön.Välkommen till Gotland!

Mellan den 23-30 juli kommer spårare, upptäckare, äventyrare, utmanare och roverscouter att få leva lägerliv, med temat fantasi och kreativt uttryck, på ett somrigt Gotland bland raukar och sandstränder! Visst låter det härlig?!

Frågor eller funderingar? Kontakta lägerkommittén på bungejump16@nsf.scout.se

Schema och patrullindelning

Schema

Patrullindelning

Fem snabba om Bunge Jump

Lägertid: 23-30 juli 2016

Lägerplats: Bunge, Gotland. En liten ort på norra Gotland, nära Fårösund. Platsen ligger ca 1,5 km från havet, nära bad och andra äventyr!

Lägeravgift: 1450 kr per deltagare, reducerad avgift för funktionärer. I avgiften ingår personbiljett på färja till Gotland samt buss Visby-Bunge – tur och retur.

Program: Lägret kommer att ha temat fantasi och kreativitet och ha program från spårare upp till utmanarscouter. I det finns det plats för nästan vad som helst! Det blir en hel del spännande aktiviteter så som beachparty, lägerbål, hajk, utflykt till Visby, filmskapande och en massa spontanaktiviteter förstås!

Funktionär: Vill du vara med och göra ett fantastiskt förbundsläger tillsammans med oss? Då är du välkommen att delta som funktionär på Bunge Jump. Är du dessutom utmanar- eller roverscout kan du samtidigt ta del av vissa programpunkter under lägret. Läs mer under fliken funktionär vad vi behöver just din hjälp med!

Anmälan

Sista anmälningsdag: 15 maj 2016. Efteranmälan är möjlig fram till 1 juli, men då tillkommer en avgift på 300 kr.

Anmälningslänk för deltagare: Anmälan deltagare

Anmälningslänk för funktionär: Anmälan funktionär

Använd gärna din referenskod när du anmäler dig. Då slipper du fylla i dina adressuppgifter och det underlättar för oss i lägeradministrationen.

Om du har din mailadress registerad i Madicken kan du hämta din referenskod HÄR
Kontakta annars info@nsf.scout.se så får du din referenskod skickad till dig i ett mail.

Avbokningsregler vid NSF arrangemang:
Eventuellt förhinder att delta ska meddelas bungejump16@nsf.scout.se så fort som möjligt.

• Om anmälan återtas före sista anmälningsdagen (1 juli) faktureras ingen avgift.
• Om återbud lämnas efter sista anmälningsdagen (1 juli), skall full lägeravgift erläggas om inte läkarintyg kan uppvisas.

Bunge strand

Om lägret

Här kommer vi samla praktisk information om lägret, både för dig som deltagare, ledare eller funktionär.

Lägerplatsen 

Lägerplatsen är ett stort gammalt flygfält, Bunge Flygfält, med mycket gräsytor. Platsen ligger ca 1,5 km från havet och det kommer finnas tid för att gå till stranden och även till andra bad.

I anslutning till flygplatsen ligger stora hagar som vi får vara i – där finns bl.a. en tidigare fälttävlingsbana med hinder som verkligen anspelar på fantasi.

Äta och laga mat

På Bunge jump kommer vi att ha vår en ”mataffär” dit ni går och ”handlar” er egen mat utifrån eget tycke. Vår ambition är att ha så mycket närodlad mat som möjligt. Vi samarbetar bland annat med lokala bagerier.

All matlagning på lägret sker på vedspisar, ingen gasol är tillåten. Vi ser till att det finns ved så att det räcker till alla.
Trangiakök är bra att ha med för tillagning av mat under hajken, små gasoltuber till dessa får ni ha med.

Café och kiosk

Det kommer att finnas kiosk och cafeér under lägret där ni kan köpa glass och fika. Utmanarcafét kommer att ha öppet sena kvällar och där kommer det att finnas program varje kväll.

Bygga

Det kommer att finnas slanor på plats så att ni kan bygga matbord och portaler.

Kårpackning/Lägerutrustning

Om ni behöver hjälp att låna något så hör av er via mail till Ann i LÄKO.
Läs mer om transport av lägerutrustning under Resor.

Funktionärer

Vi vet att många kårer behöver sina ledare men vi hoppas ni kan diskutera på hemmaplan om ni har eller vet någon som kan jobba som funkis. Man kan ju hjälpa till under för- eller efterläger, även om man är ledare under lägerveckan.

Dusch

Inga duschar finns på lägerområdet, men badmöjlighet finns. Lägret har bokat några tider i en närliggande idrottshall. Er kår kan boka duschstid i lägrets informationstält.

Laddning av mobiltelefoner

Det kommer att finnas begränsade möjligheter till att ladda sina mobiltelefoner på lägret. Vi kommer att ha en inlämningsplats där kåren gemensamt kan lämna in mobiler och annat för laddning. Ni kan ladda upp till 5 telefoner/batterier/kameror per tillfälle. Ni behöver ta med egna laddare! Mer information om tider för detta kommer att finnas vid incheckningen. Tipsa gärna scouterna om att ha bra powerbanks eller solcellsladdare med sig.

Scoutshop

Scoutshopen kommer att finnas på plats med ett urval av våra profilprodukter samt ett urval av Scoutshopens egna sortiment. Betalning kommer att kunna ske via Swish eller kontant. Vi hoppas att så många som möjligt vill betala med Swish för att minska kontanthanteringen.

Ansvar

Kåren ansvarar för sina scouter. Särskilt viktigt är detta vid stränder, badplatser och avspärrningar.

Medföljande föräldrar

Om kåren behöver föräldrar som deltar under hela lägerveckan är de välkomna. Vill och kan de hjälpa till med något mer än i byn så hör av er till LÄKO.

Möjlighet till familjecamping (begränsat antal) kommer att finnas i utkanten av lägret. Kanske någon förälder passar på att semestra på Gotland? Meddela Ann i LÄKO om ni önskar campa.

Program

Alla aktiviteter under lägerveckan bygger på patrullen som enhet. För att få flyt i programmet för filmskapande räknar vi med en snittpatrull på 5 – 7 medlemmar. Det är bra om ni i kårer och byar kan utgå från det när ni planerar era patruller. Utmanare och Äventyrare har olika program, men Upptäckare och Spårare kan blandas i patrullerna.
Alla patruller kommer att få ett nr som man sedan kan relatera till ett programschema.
Scheman delas ut till kårerna och kommer att finnas anslagna vid programtältet. Programpassen är fördelade tre per dag, förmiddag, eftermiddag och kväll.

Hajk
Utmanarna erbjuds en tvådagars hajk på Fårö tisdag – onsdag med övernattning i vindskydd. Ta med vindskytt och stormkök i lägerpackningen. Första hjälpen kit bör tas med patrullvis.
Äventyrarna erbjuds en endagars cykeltur på Fårö. De kommer att äta lunch ute under dagen. Stormkök kan vara användbart. Första hjälpen kit bör tas med patrullvis.

Filmtema
Alla kommer att erbjudas tre olika filmpass. För att det ska fungera måste patrullen vara med på samtliga tilldelade pass. Det blir introduktion till att skapa film, filma och redigera sin film. Slutprodukten av lägerfilmen kommer att visas på storbild i samband med lägrets avslutning.

Visby
Alla kommer att erbjudas en dag i Visby med möjlighet att uppleva den medeltida staden. Lunchmaten medtages. Ledare ska följa med Upptäckarpatrullerna och Spårarna till Visby. Ledare kan också själva åka med till Visby. Det planerar ni själva inom kåren på bästa sätt. Det kommer också att vara behov av ledarfunktionärer på plats. Det blir Visbybesök under tisdag, onsdag och torsdag. Mer information kommer på lägret.

Spontanaktiviteter
På schemat ligger film, hajk och Visby inplanerat för alla patruller. De programpass som är tomma kan man använda till spontanaktiviteter. Programtältet kommer att erbjuda ett antal aktiviteter, de flesta självinstruerande, och d i v material. Patrullen eller kåren kan självfallet använda spontantid till eget förfogande, om man t ex vill göra egen aktivitet, ta en stund på stranden eller något annat. Bland spontanaktiviteterna finns också sådant som fungerar som en budkavel under hela lägertiden.

Avslutningsdagen – fredagen
Efter lunchen på fredagen har hela lägret gemensamt program.
Det startar med Stora Lägerspelet (se särskild beskrivning).
Därefter förflyttas hela lägret till Bungeviken under eftermiddagen där avslutningen i form av Beach Party, middag och Lägerbål äger rum. Och är man på stranden måste man ju bada också. Lägerfilmen och annan dokumentation av fantasi och kreativitet kommer att visas på storskärm. Temat för eftermiddagen och kvällen är Pirater så förbered er gärna med lämplig klädsel.

Stora Lägerspelet – tema fantasi och kreativitet.
Några av ledarna har säkert varit med tidigare och har koll, men för de som tycker detta verkar krångligt tar vi en genomgång på lägret. Lite kort fungerar det så att vi gör om hela lägerplatsen till en spelplan. Varje patrull blir en spelpjäs och ska medföra en tärning modell större (kan tas med hemmifrån eller tillverks under lägret). Alla ledare engageras till att vara stationer på spelplanen. Målsättning är att vi ska ha minst lika många stationer som 2/3 av antalet patruller.
Kårerna hittar på skojiga aktiviteter på temat kreativitet och fantasi som sedan de deltagande patrullerna får genomföra när de hamnar på stationen. Aktiviteten får inte ta lång tid då målet är att alla patruller ska hinna med så många aktiviteter som möjligt.
Speltid 60 minuter. Genomförs direkt efter lunch på fredagen.

Utomhusbio
Det planeras för utomhusbio på lägerplatsen vid några tillfällen. Detta kommer att riktas till olika åldersgrupper.

Utmanarcafé
Kommer att ha öppet sena kvällar och där kommer det att finnas program varje kväll.

Lägersång

Ännu finns ingen inspelning av lägersången, men du kan lyssna på melodin Hoch im Norden av Santiano här.

1.

Över havet, blåser det en vind

Långt i fjärran, hörs det då en sång

När vårt budskap nu sig sprider, vi är scouter varje dag

Över havet, blåser det en vind

Refr.

Vi har samlats här på läger, lever drömmen varje dag

Och att fantisera är vårt nya mål

Vi har samlats här tillsammans, på vårt läger Bunge Jump

Allt vi gör i fantasin, ger stor effekt

2.

När det skymmer, tänder vi en eld

Med en värme, när kylan kryper på

Det är dags för lägerbålet, när så mörkret sänker sig

När det skymmer, tänder vi en eld

Refr.

Vi har samlats här på läger, lever drömmen varje dag

Och att fantisera är vårt nya mål

Vi har samlats här tillsammans, på vårt läger Bunge Jump

Allt vi gör i fantasin ger stor effekt

3.

På vårt läger, hörs nu scouters skratt

Över ängen, stiger eldens rök

Och vid stranden hörs nu tjuten, och ett plask från vattnets bryn

På vårt läger, hörs nu scouters skratt

Refr.

Vi har samlats här på läger, lever drömmen varje dag

Och att fantisera är vårt nya mål

Vi har samlats här tillsammans, på vårt läger Bunge Jump

Allt vi gör i fantasin ger stor effekt

4.

Glada scouter, doft av tält och rök

Och en känsla, att vi vill inte hem

Och de minnen som vi får nu, tar vi hand om var minut

Glada scouter, doft av tält och rök

5.

Lägret ändas, vi styr vår kosa hem

Med den känslan, att vi vill inte hem

Vi tar med oss våra minnen, sjunger sången som ni hört

Lägret ändas, vi styr vår kosa hem

Lägeruppgift Sketch

Nu utmanar vi dig och dina scouter att använda er kreativitet och skapa en sketch!

Det patrullerna ska göra är att med hjälp av en (redan befintlig) film göra en sketch/teateruppvisning som sedan ska framföras på en öppen scen under förbundslägret. Sketchen ska vara max 10 minuter lång.

Börja gärna med att låta patrullens medlemmar fundera på scener i sina favoritfilmer som påminner dem om deras egen patrull. De kan berätta för varandra om filmscenerna och komma överens om vilken scen som bäst eller roligast beskriver patrullen. Kanske har de även möjlighet att titta på filmen med den valda scenen under ett scoutmöte, eller hemma hos någon i patrullen?

Efter det är det dags för patrullen att komma fram till hur de ska fördela rollerna, hur de ska framföra scenen ur filmen samt skapa/skaffa ev. rekvisita.
Sedan återstår bara att öva, öva och öva tills de känner sig nöjda med resultatet och trygga i sina roller!

Så planera in ett eller flera möten under vårterminen där avdelningens patruller kan spåna fram en sketch. Meddela LÄKO senast den 31:a maj hur många och ungefär hur långa sketcher som er kår vill framföra på förbundslägret genom att mejla uppgifterna tillbungejump16@nsf.scout.se där ni också kan få svar på era frågor angående denna lägeruppgift.

Ni ansvarar själva för att ta med eventuell rekvisita till förbundslägret.

Låt kreativiteten flöda!
/lägerkommittén

resa gotland

Resor

Resa från fastlandet till Bunge

I lägeravgiften ingår personbiljett på färja till Gotland samt buss Visby-Bunge – tur och retur.

Lägerkommittén kommer att samordna persontransporterna från Oskarshamn, Nynäshamn och Västervik. Kåren väljer själv vartifrån ni vill resa. Nedan finns de avgångar vi har förbokat.

22/7 Oskarshamn – Visby 23:50 Destination Gotland
23/7 Oskarshamn – Visby 18:30 Destination Gotland
23/7 Nynäshamn – Visby 08.50 Gotlandsbåten
23/7 Nynäshamn – Visby 13:00 Destination Gotland
23/7 Nynäshamn – Visby 21:00 Destination Gotland
23/7 Västervik – Visby 15.40 Gotlandsbåten

30/7 Visby – Oskarshamn 07:05 Destination Gotland
30/7 Visby – Oskarshamn 14:40 Destination Gotland
30/7 Visby – Oskarshamn 19:55 Destination Gotland
30/7 Visby – Nynäshamn 09:00 Destination Gotland
30/7 Visby – Nynäshamn 14:15 Destination Gotland
30/7 Visby – Nynäshamn 18.35 Gotlandsbåten
30/7 Visby – Västervik 12.45 Gotlandsbåten

Senast den 30 maj behöver vi veta vilka deltagare som åker med respektive avgång så att vi kan planera vidare transport till lägret. Funktionärer som inte åker med kåren anmäler resa själva, mer info kommer till funkisar inom kort.

Färjebolagen behöver ha passagerarlistor, dessa kommer att skickas till kårens angivna kontaktpersoner (som ni ska anmäla senat 15 maj) så snart vi har listorna. Listorna ska sedan skickas tillbaka ifyllda till bungejump16@nsf.scout.se för sammanställning, senast 30 maj.

Reskostnad

Scoutkåren ordnar själv sin resa till färjeläget i Oskarshamn, Nynäshamn eller Västervik där färjan till Gotland avgår. Om er kår behöver diskutera annat färdsätt till Gotland kontakta Per Friman i lägerkommittén.

Transport av lägerutrustning

Lägerkommittén kommer att ordna lastbilar i Oskarshamn, Nynäshamn och Västervik, på vilken kårer kan lasta sin lägerpackning för vidare transport till lägret.

Senast den 15 maj behöver kåren meddela planerat sätt att frakta sin lägerutrustning, samt hur mycket lägerutrustning ni planerar att ta med. Det finns möjlighet att till självkostnadspris få med personbilar och släp på avgångarna angivna ovan. Kostnaden kommer att faktureras kåren. Meddela era planer till lägerkommittén via mail.

Funktionär

Vi söker funktionärer till nästa års förbundsläger och hoppas att just DU vill vara med på Bunge Jump 2016 och göra detta läger till något extra! Var med och skapa minnen för livet, både för dig själv och för deltagarna! ANMÄL DIG NU!

För att kunna åka som funktionär måste du ha fyllt 16 år.

Grundavgift för dig som funktionär är 1000 kr. Deltar du på förläger eller efterlägret samt lägerveckan reduceras avgiften med 200 kr dvs totalt 800 kr. Deltar du både på förläger, lägerveckan samt efterläger reduceras avgiften med 400 kr dvs totalt 600 kr.

För dig som ska vara ledare under lägret, men också vara funktionär före och/eller efter lägret, tillkommer en avgift på 250 kr. I avgiften ingår färja t/r, personbiljett (om du har med bil får du betala det själv), transport till lägret samt mat.

Avgiften faktureras personligen om man inte valt kåren som betalare eller om förbundet ska stå för avgiften.

Materialsamordnare sökes!
Är du en fena på logisitk? Tycker du det är kul att planera och organisera? Då kanske det är dig vi söker! Vi behöver någon som kan ta ett helhetsansvar för planering, transport och inköp av material innan och under lägret.

Uppgifter:

  • Samordna vad respektive arbetsgrupp behöver (tex. cafégängen och olika programgrupper)
  • Fördela ansvaret av vem som fixar vad
  • Planera inköp och transporter av material innan lägret
  • Ansvara för inköp under lägret
  • Ansvara för att materialkostnaderna håller sig inom budgetramarna

För mer information, hör av dig till Per Friman, per.friman@nsf.scout.se

Specialmatsansvarig
Intendenturen söker en person som kan stötta upp med specialmaten under lägret.

Uppgifter:

  • Stötta upp planeringen av mat när det gäller allergier och överkänslighet
  • På plats under lägret vara huvudansvarig för och ha koll på specialmaten
  • Vara den person som under läger finns till hands vid intendenturen för att svara på frågor kring specialmat och alternativ kost.

För mer information, hör av dig till Göran Arvidsson, goran.arvidsson@nsf.scout.se

Filmintresserade funktionärer
Vi söker ett gäng glada funktionärer som har ett intresse för film och drama. Du behövs för att hålla programpass före/efter besöken i filmstudion. Inga förkunskaper behövs, du får lära dig det du behöver kunna innan det är dags för ditt pass.

För mer information, hör av dig till Peter Romin, peter.romin@nsf.scout.se

Är du en av lägrets hjältar?
Är du en av dem som kan städa och hålla våra hygienutrymmen fräscha under lägret?

Vi behöver ett gäng personer som kan städa av toaletterna och duscharna, tömma papperskorgar, fylla på tvål och se så att alla har toalettpapper att torka sig med under besöket.

Inte lägret mest glamorösa jobb, men ack så viktigt, du kommer att bli en hjälte!

För mer information, hör av dig till Johan Sandrell, johan.sandrell@nsf.scout.se

Matglada till funkismatsal

Under lägret kommer vi att ha en funkismatsal, så därför söker vi nu personer som kan laga mat och ta hand om matsalen under lägret.

För mer information, hör av dig till Göran Arvidsson, goran.arvidsson@nsf.scout.se

Program behöver mer folk

Generellt behövs fler funktionärer till olika programaktiviteter under lägret. Vilka är dina intressen och kunskapsområden? Vilken programaktivitet skulle du vilja vara funkis på?

För mer information, hör av dig till Adam Hansson adam.hansson@nsf.scout.se

Bunge

Kostnad

Funktionärer betalar 600 kronor för hela lägerperionden, 20 juli till 2 augusti (inkusive för- och efterläger).

Vill du vara funktionär under delar av lägerperioden? Då är priset 1000 kronor om du deltar på enbart lägerveckan, 23-30 juli.

Kan du förutom lägerveckan dessutom delta antingen på för- eller efterläger blir kostnaden 800 kronor.

Nyhetsbrev

Jag vill ha nyhetsbrev om Bunge Jump 16!


 

Tidigare utskickade nyhetsbrev

Lägerkommittén

Du kan maila hela lägerkommittén på adressen bungejump16@nsf.scout.se

Hitta din kår

Nykterhetsrörelsens Scoutförbunds lokalföreningar, scoutkårerna, finns på många orter i Sverige. För att hitta din närmast kår, klicka på kartan eller fyll i namnet på din ort eller postnummer nedan:

    @nykterscout

    Webshop

    Välkommen till vår webshop!

    Här hittar du profilprodukter, rekryteringsbroschyrer och programmaterial. Välkommen!

    Scoutlagen

    1. En scout söker sin tro och respekterar andras.
    2. En scout är ärlig och pålitlig.
    3. En scout är vänlig och hjälpsam.
    4. En scout visar hänsyn och är en god kamrat.
    5. En scout möter svårigheter med gott humör.
    6. En scout lär känna och vårdar naturen.
    7. En scout känner ansvar för sig själv och andra.
    LÄS MER OM VÅR VÄRDEGRUND
    Vill du bli medlem?
    Ja!